Демократизація та гуманізація сучасного суспільства та виховного процесу в дошкільних закладах зумовлюють актуальність проблеми залучення до арсеналу педагогічних засобів впливу на підростаючу особистість еколого-валеологічної компетентності як природної основи позитивних емоцій та гармонії співжиття людини і природи.

Найбільш сприятливий період для для розв'язання завдань еколого-валеологічного виховання — це дитинство. Маленька дитина пізнає світ, своє існування в ньому з відкритою душею і серцем. Яким буде її ставлення до цього світу, чи навчиться вона бути господарем, який любить і розуміє природу — залежить від її виховання.

Саме тому протягом 3-ох років дошкільний навчальний заклад “Берізка” працює над проблемою еколого-валеологічного виховання дітей дошкільного віку. Яка включає залучення дітей до природних цінностей людства й українського суспільства; формування відповідних моральних якостей, навичок і звичок здорового способу життя.

Важливим чинником, який забезпечує високу ефективність організації еколого-валеологічної освіти дітей є створення розвивального предметного середовища. В усіх групах закладу облаштовані куточки природи, які налічують кімнатні рослини, акваріуми з мешканцями водойм, підбірки з зображенням лікарських рослин. Дерев, грибів та ягід. Серед кімнатних рослин наявні і лікарські: цикламен, пеларгонія, золотий вус, алоє. Діти не лише навчаються доглядати за рослинами, спостерігати, милуватися їхньою красою, а й отримують знання про цілющі властивості рослин, отримують позитивні емоції.

Важлива роль у вивченні природи, її взаємозалежностей та зв'язків відводиться роботі у пошуково-дослідницьких куточках. Тут діти мають можливість практично переконатися як нежива природа впливає на живу, що для життя рослин необхідно тепло і світло, яке дає сонечко, вода і поживний грунт, А людині для життя необхідно повітря, яке є кругом навіть у грунті і воді. Діти спостерігають за змінами, що відбуваються в природі та фіксують їх у щоденниках.

Вирішуючи проблеми ековалеолгії вихователі неоднорахово звертаються до народних джерел. Знайомлять дітей з народними звичаями, традиціями, обрядами. Зокрема купання немовлят: дівчаток у відварах трав ромашки, любистку, калина, щоб були здорові, стрункі, червонощокі, хлопчиків у відварі чорнобривців кори дуба, щоб були красиві чорноброві ,здорові і міцні як дуби.

Особливо захоплюють дітей звичаї пов'язані з святкуванням Івана Купала: плетіння вінків, збирання лікарських трав, очищення вогнем; Різдвяні свята із смачними стравами та віншувальними піснями.

Пріоритетну роль у вихованні еколого-валеологічної культури дітей відіграють твори В.Сухомлинського на морально-етичну та екологічну тематику. Не аби-який ефект мають українські народні казки на новий лад, в основу яких покладено екологічну чи валеологічнц ідею.

В ході занять вихователі формують у дітей позитивне відношення до свого тіла і здоров'я. Вчать вихованців розуміти ознаки здоров'я, озброюють їх знаннями про їхнє тіло, його складові частини, їхні функції, дають знання про значення лікарських рослин для організму людини. Щоб тіло було міцним людина повинна рухатися, жити ритмічно, достатньо відпочивати, правильно харчуватися.

З метою забезпечення дітям збалансованого харчування в щоденний раціон введені овочі, фрукти, натуральні соки. В закладі працює фітобар, в якому діти смакують вітамінні напої з м'яти, меліси, плодів горобини, шипшини. За обідом малята споживають фітонцидні рослини. Зокрема і цибулю, вирощену у куточках природи. Це дає змогу не лише запобігти інфекційним захворюванням. А й поласувати власноруч вирощеним врожаєм.

Після прийому їжі в закладі практикується полоскання ротової порожнини відварами трав ромашки, шавлії.

В тематиці навчально-виховного процесу особливого значення надається темі “Вода. Кругооббіг води в природі”. Діти знайомляться з властивостями цілющої рідини, її станами, з життєвою необхідністю для всіх живих організмів вчать бережливості.

Подобається дітям мандрувати екологічною стежиною, яка пролягає від дитячого садка до дендропарку “Олександрія”. Тут діти спостерігають за різноманітною рослинністю, деревами, кущами, мають змогу обстежити, розглянути, відчути на дотик, смак, запах, помилуватися красою об'єктів природи, поміркувати на цікаві темми. Поспостерігати за птахами, послухати їхній спів, насипати зерна в годівнички. Покликати цоканням горішків білочку, поспостерігати за її вправними стрибками з гілочки на гілочку. Притулитися до дуба спиною та набратися від нього життєвої енергії, сили і здоров'я. Вдихнути на повні груди свіжого, чистого насиченого киснем і запахом хвої повітря, відчути ласкавий дотик сонячного проміння. І просто випустити на волю свою зайву, нерозтрачену енергію, побігати, погратися, відчути позитивний заряд від спілкування з природою.

А повернувшись в дитячий садок не лише передати свої враження в художній діяльності: малюванні, ліпленні. Аплікації, а й інтерпретувати їх, збагатити власним досвідом. Творчо самовиразитися у різних її видах. Особливо полюбляють діти малювати на снігу,, використовувати у своїх роботах нетрадиційні техніки, малювати на сольових дощечках. Що сприяє емоційному задовооленню від виконаної роботи та позитивно впливає на здоров'я.

А зібраний в парку природній матеріал використовується не лише для занять з художньої діяльності а й оздоровлення організму: горішки для горіхового масажу; жолуді, липові горішки, а також квасоля, горох для масажу ступні під час гімнастики пробудження.

Особлива роль відводиться дидактичним іграм в ході яких діти закріплюють свої знання як доглядати та лікувати органи тіла, знання лікарських рослин, отруйних та їстівних грибів, ягід, знання про рослинний та тваринний світ, про явища природи та безпеку життєдіяльності людини. На особливу увагу заслуговують авторські ігри вихователів закладу “Екологічний барометр”, “На лісовій галявині”. ”Цікаві явища природи”, “Стихійні явища нашої місцевості”.

Закріпити свої знання, реалізувати їх на практиці діти мають змогу під час сюжетно-рольових ігор різноманітної тематики”Сім'я”, “Лікарня”, “Магазин”, “Подорож морем” , “Як ми відпочиваємо”...

Ефективність еколого-валеологічного виховання дітей забезпечується скоординованістю дій педагогічного колективу та батьків, едністю мети, розумінням завдань. Робота вихователів з батьками проводитьсчя в таких напрямках:

-вивчення рівня екологічних та валеологічних знань батьків. Способу життя в родині;

-надання теоретичної допомоги (бесіди. Консультації, дні відкритих дверей, усні та рукописні методичні журнали);

практична допомога (консультації дискусії, діалоги, пнрактичні заняття з проблемних завдань, що стосуються здоров'я дитини. Система роботи з батьками охоплює і нетрадиційні форми педагогічної освіти, які збагачують новими враженнями, знаннями.

Основне завдання педагогів і батьків — створення сприятливих умов для відкриття та освоєння дошкільником основних життєвих реалій — власного “Я” та навколишнього світу. Головне завдання дорослих розширювати, уточнювати й систематизувати уявлення дітей про користь живої та неживої природи для здоров'я дитини і людини, вплив природи на фізичний і психічний стан здоров'я. З метою педагогічної просвіти з колективом закладу проводяться консультації, педагогічні ради, семінари, різноманітні активні форми роботи, вивчається та впроваджується досвід дошкільного закладу № 5 “Ялинка” м. Бровари з проблеми екологічного виховання дошкільників на основі спадщини В.Сухомлинського.

“Природа — невичерпнек джерело знань, емоцій, відчуттів. Це основа і запорука нашого життя... Ми виховуємо у своїх вихованців погляд на природу як на народжене багатство, що передається з покоління в покоління. Цінність якого ні з якими іншими цінностями пиорівняти і зіставити не можна”. В.О.Сухомлинський.

Формування, збереження і зміцнення здоров'я дітей та дорослих громадян України - одна з актуальних проблем нашого суспільства. Батьків та педагогів передусім хвилює питання, як зміцнити здоров'я дітей. Потік різноманітної інформації та практичних порад надто великий і часто-густо безрезультатний, оскільки, крім думок потрібні реальні дії, щоденна кропітка праця батьків, вихователів і самих дітей, спрямована на зміцнення здоров'я. Щоб дитина могла піклуватися про своє здоров'я та здоров'я інших, необхідно виховати в неї свідоме ставлення до життя, усвідомлення пріоритету здоров'я.

Активізувати знання з формування у дітей здорового способу життя, продовжити знайомство з основними документами з питань зміцнення здоров'я, поліпшення фізичного виховання, валеологічної освіти дітей, презентувати розробки тематичних проектів з формування здорового способу життя вихователі мали змогу під час педагогічної ради "Про здоров'я треба знати, про здоров'я треба дбати" та семінару-практикуму " Фізичне виховання дошкільників за логікою природи".

Кiлькiсть переглядiв: 920

Коментарi